Att följa upp omställningen handlar inte bara om att följa upp mål, riktning och om lagens intentioner nås. Det handlar även om processer, arbetssätt, insatser, värderingar och kultur. Vad har hänt i socialtjänsten och kommunen i stort, och hur har det påverkat dem vi är till för? Genom att följa upp, lära av misstag och fira framgångar bidrar vi både till stolthet och lärande för att utvecklas vidare.
Reflektionsfrågor för dig i ledningen
- Hur följer vi upp vår riktning och våra mål för omställningen? I vår nämnd och på kommunövergripande nivå? Har riktningen bidragit till konkret förändring?
- Uppnår vår kommun lagens mål och intentioner? Jobbar vi mer förebyggande? Har vi blivit mer lätt tillgängliga? Ger vi fler insatser utan behovsprövning? Planerar vi insatser för olika grupper av invånare i samverkan med andra förvaltningar, med regionen och andra aktörer? Främjar vi jämställda och jämlika levnadsvillkor? Arbetar vi mer kunskapsbaserat? Erbjuder vi insatser och arbetssätt som vilar på vetenskap och/eller beprövad erfarenhet?
- Har omställningsarbetet lett till bättre samarbeten och förändrad kultur som håller över tid? Har vi utvecklat samverkan inom kommunen och med andra aktörer? Är socialtjänstens frågor mer synliga på kommunövergripande nivå? Har vi en mer lärande organisation? Vågar vi utforska och testa nya arbetssätt? Involverar vi brukare, anhöriga och invånare i utvecklingen? Har tilliten till socialtjänsten ökat? Hur arbetar vi brottsförebyggande?
- Vad har gått bra som vi vill bygga vidare på? Vad har varit svårt att uppnå och varför?
- Hur säkerställer vi att uppföljningen inte bara mäter aktivitet, utan också ger en analys om kvalitet och varaktig effekt/nytta? Har omställningen lett till att olika grupper av flickor, pojkar, kvinnor och män får ett mer likvärdigt stöd utifrån sina behov? Använder vi till exempel data från nationell uppföljning av socialtjänstens omställning (NUSO), individbaserad systematisk uppföljning (ISU) och av brukarundersökningar? Använder vi resultaten för verksamhetsutveckling?
- Hur firar vi framgångar och bygger stolthet och engagemang över tid? Hur lär vi av våra misstag?
- Vad behöver vi fortsatt följa upp och hur gör vi det?