Publicerad 8 oktober 2025

Ansökan om dispens

Om du som arbetsgivare försökt att lösa bemanningen kring arbetstidsregler för dygnsvila enligt gällande bestämmelser men inte lyckats går det att överväga dispens. Här finns information om vad du bör tänka på.

När kan dispens beviljas – viktiga förutsättningar

För att dispens ska beviljas krävs att arbetsgivaren först har undersökt alla möjligheter att bemanna verksamheten enligt gällande regler i AB eller relevant bilaga. Först när det står klart att det inte går att lösa bemanningen inom regelverket, och att ett undantag är nödvändigt för att verksamheten ska fungera, kan dispens övervägas.

Ett beslut om dispens gäller under en begränsad tidsperiod – högst 12 månader åt gången. Beslut om dispens går inte att tillämpa retroaktivt.

Så begär du dispens

Beslut om att ansöka om dispens ska fattas av den högsta ledningen i organisationen:

  • kommunstyrelse
  • regionstyrelse
  • styrelsen för ett kommunalt bolag.

Innan en begäran om dispens skickas in måste en MBL-förhandling genomföras. En riskbedömning ska också genomföras som tar upp de risker en beviljad dispens kan innebära för medarbetarna och en handlingsplan för att åtgärda riskerna. Det är viktigt att alla steg följs korrekt, eftersom dispens bara kan beviljas när verksamheten inte kan bemannas enligt gällande avtal och regler.

Arbetstidsnämnden förlänger inte tidigare dispensbeslut. Om arbetsgivaren skickar in en ny ansökan, behandlas den som en helt ny ansökan. Ett nytt beslut ersätter då det gamla beslutet helt och hållet.

Bifogade dokument vid ansökan om dispens

När ni skickar in en begäran om dispens behöver följande handlingar finnas med:

  • Ett formellt beslut från den högsta ledningen (kommunstyrelse, regionstyrelse, bolagsstyrelse eller motsvarande) om att ansöka om dispens.
  • Uppgifter som styrker behovet av dispens (besvara frågeunderlaget nedan)
  • Protokoll från genomförd MBL-förhandling, inklusive riskbedömning.
  • Kontaktuppgifter till ansvarig person hos arbetsgivaren: namn, telefonnummer, mobilnummer och e-postadress.

Frågeunderlag dispensansökning (Word) docx, 31 kB.

Beslut, MBL-förhandling och riskbedömning ska vara justerade och inte äldre än sex månader. Tydlig och komplett dokumentation ökar förutsättningarna för en snabb och korrekt handläggning.

En begäran om dispens ska vara skriftlig och skickas till:

info@skr.se

Ange tydligt i ämnesraden att ärendet gäller begäran om dispens.
Beslut fattas av centrala parters arbetstidsnämnd. Nämndens beslut meddelas skriftligen via e-post.

Ändringar från 1 januari 2027

Det särskilda dispensförfarandet kommer att fasas ut och upphöra den 1 januari 2027. Reglerna för att förlägga arbetstid i upp till 24 timmar kommer inte att förändras. Däremot kommer arbetsgivare att få befogenhet att själva fatta beslut om avvikelse från Allmänna bestämmelser § 13 mom. 5. Innehållet i tilläggsöverenskommelsen kommer att föras in i Allmänna bestämmelser och en redogörelsetext kommer tas fram utifrån den praxis som har utarbetats av Arbetstidsnämnden.

Arbetsgivare kommer även framöver att behöva ansöka om dispens för prövning i Arbetstidsnämnden när det saknas etablerad praxis.

Ändringar för Räddningstjänsten

För räddningstjänster som sökt och fått beviljat dispens före den 18 april 2024 gäller beviljad dispensen till och med den 31 oktober 2025. Om det fortfarande finns behov efter det ska en ny ansökan om dispens skickas in till Arbetstidsnämnden.

När arbetsgivaren fått ett dispensbeslut, kan arbetsgivaren själv besluta om att förlänga det så länge förlängningen gäller samma eller en mindre omfattning än tidigare. Det här beslutet kan fattas lokalt och får gälla i högst 12 månader. Lokalt beslut ska inrapporteras till Arbetstidsnämnden.

För räddningstjänster som sökt och fått beviljat dispenser efter den 18 april 2024 kan den högsta ledningen hos den lokala arbetsgivaren fatta besluta om dispens i samma eller mindre omfattning som den tidigare dispensen. Det gäller för en period av max 12 månader åt gången. Sådant lokalt beslut ska inrapporteras till Arbetstidsnämnden.

Fram till 1 januari 2027 gäller fortsatt att ansökningar om dispens med större omfattning än tidigare beviljad dispens, behöver ny ansökan skickas till Arbetstidsnämnden för prövning och beslut.

Fakta

Sobona och SKR har tecknat tilläggsöverenskommelse med Svenska Kommunalarbetareförbundet, OFRs förbundsområden Allmän kommunal verksamhet, Läkare samt Hälso- och sjukvård jämte i förbundsområdena ingående organisationer, Sveriges lärare samt AkademikerAlliansen jämte till AkademikerAlliansen anslutna riksorganisationer, om möjlighet till dispens från Allmänna bestämmelser (AB) § 13 mom. 5 i samband med arbetstidens förläggning. Tilläggsöverenskommelsen gäller från och med 2024-02-01.

Om webbplatsen

SKR Extra innehåller sidor som inte har flyttats över till SKR:s nya webbplats. Om du klickar på en länk som kräver inloggning så beror det på att den sidan inte längre är publik, gå då till den nya webbplatsen och sök efter innehållet där.

SKR:s nya webbplats